17 Mai

Ikke vet jeg hva som går av meg, men 17.Mai er en dag jeg har gleda meg til siden Februar i år. Jeg har blitt over gjennomsnittet interessert i bunader, har lest meg opp på gammel historie, noe jeg forøvrig synes er litt spennende. Noe av dette henger nok sammen med at jeg har gått sykemeldt en stund nå, og jeg ikke har fått gjort så mye fysisk, så det har blitt mye lesing og scrolling på telefon.

Og som mange vet så har jeg nå nylig solgt bunaden min, som jeg fikk til konfirmasjon (med tillatelse fra mamma), har aldri vært glad i bunaden min (Landingsdrakta), og jeg gleder meg veldig til å få en ny, som det blir stas å bære. Men, i år lånte jeg en festdrakt fra den minste kusina mi, en fin drakt, men følte jo veldig på at jeg ikke skulle bruke en ordentlig bunad i år.

Lotte har fått lånt/arvet Vest-Oppland bunaden fra min kusine, og vi har vært hos sydama flere runder for å få lagt opp, og sydd inn denne bunaden til å passe henne, vi har kjøpt søljer og stæsj, og jeg har gleda meg innmari til å kle på henne denne.

Problemet dukket opp her for 2 uker siden, når jeg og Lotte skulle prøve disse bunadene her, hvor Lotte sin er blå, og min er lilla, da nekter Lotte å ta på seg den blå, for hun vil også ha lilla bunad, altså – jeg forstår jo det, og hun forstår jo ikke at bunaden hennes i blått egentlig er den fineste, så for å spare meg for mye hodebry og tårer så la jeg bort den lilla bunaden, og fokuserte på at Lotte skulle bruke bunad, og jeg reiste å kjøpte meg en rød kjole, og ha mentalt forberedt meg på å gå i kjole på 17.Mai, noe som aldri har skjedd da jeg har hatt bunad hele livet.

Vi stod opp (litt vel sent) i går, barna her bruker jo å våkne tidlig så jeg hadde ikke satt på noe vekkerklokke, men i går var klokka 09 før det var liv her, og med alt som skal gjøres på en slik dag så fikk vi det litt travelt, barna fikk frokost, Morten hadde det ikke like travelt å sov litt til, og jeg begynte som vanlig å stresse, Mamma kom rett etter vi hadde stått opp (jeg hadde bedt pent om hun kunne komme å stryke skjorter – ikke min sterkeste side).

Etter mye frem og tilbake gikk jeg og fant den lilla bunaden, og plutselig har Lotte endret mening, og synes det var veldig stas at vi begge hadde bunad, ord kan ikke beskrive hvor glad jeg var da. Men, det ble ingen lang frokost med hele familien rundt spisebordet her igår, men det overlevde vi uten.

Reiste ned til Dokka, og gikk i tog til kl 12.00, Leon har aldri gått noe i disse togene de siste årene, men i går så startet vi med å gå, og jeg trillet med rullestolen, og det ble faktisk noen meter før han ble sliten, og vi sier oss veldig fornøyd med at han kunne gå litt selv. Etter toget var det en tur opp til Lands Museum, hvor alle samles for is, brus og underholdning, men både Leon og Lotte var så trøtte og slitne så det ble en time der før vi reiste hjem.

Det er jo fryktelig stas å ta på seg bunad og alt som hører til, men godt å komme hjem å få det av seg også. Leon la seg for å slappe av, og Lotte sov en liten stund før vi fikk besøk av Mamma, Pappa, Tante, Onkel & Kusine for grilling. Jeg elsker grillmat, og hva er bedre enn å sitte i sola å kose seg med god mat. Litt senere på kvelden fikk vi besøk av svigerfamilie, og barna lekte ute her til langt på kveld.

Det var vår 17.Mai, i bunn og grunn en rolig dag, og vi kosa oss (om vi ikke snakker om ryggen min når klokka bikka 23 i går kveld, da var jeg sikker på hele karosseriet skulle falle fra hverandre her).